12 Haziran 2010 Cumartesi

Matematik Öğretiminde Daha Başlangıçta Düşülen Hatalar

Matematik Öğretiminde Daha Başlangıçta Düşülen Hatalar ( * )

"Eğitim ana kucağında başlar; her söylenilen kelime çocuğun kişiliğine konan bir tuğladır." HOSEA BALLOV

Küçük çocuğun matematik eğitimi soyut düşünceyle karşılaşmasıyla başlar. Bu da okul öncesi dönemde resim ile müzikle sağlanır. Küçüğe hiç çekinmeden bu konulardaki başyapıtlar gösterilmeli, bunlar üzerinde basit, sade konuşmalar yapılmalıdır. Okul döneminde de resim ile müzik dersleri aynı amaçla, demek ki matematik için soyut düşünceyi aşılamak için konulmuşlardır. Yoksa amaç, ressam ya da müzisyen yetiştirmek değildir.

Okul çağında ilk matematik bilgisi verilmeye başllandığında hatalar da başlar.
Bir çocuğa okuma-yazma öğretilmeye başlandığında önce harfler ile onların taşıdığı ses değerleri öğretilir. Sonra hecelere, daha sonra sözcüklere geçilir.

Oysa matematik öğretilirken sayıların neler olduğu, ne anlama geldikleri, yapıları üzerinde hiç durulmadan , önce 1,2,3,4....ilh sırayla sayması öğretildikten sonra hemen dört işlemin en basitleri olan toplama ile çıkarmaya girilir. Bu arada (0) sıfır'ın ne olduğundan, tarihçesinden hiç söz edilmeden, 2 + 3 = ? kaç eder ya da 3 - 2 = ? diye sorularak doğru yanıtların alınması beklenir. İşte küçüğün matematikten nefret etmesinin başlangıcıdır bu...

Ayrıca böyle bir giriş matematikte ezberciliğin de başlangıcını yapar. İlerki sınıflarda bu ezberci davranış daha da tehlikeli olarak artarak, sürer gider. Çünkü matematiğin özünü yapan soyut düşünceden tümüyle uzaklaşılmıştır.

Çocuğun matematik kavramı 0 - 6 yaş aralığında gelişir. Bunun anlamı bu yaşlarda çocuğun sayılarla kaynaşması dağil, ama soyut düşünce kavramına ulaşması demektir. Bu arada sayıları da algılanması bir yan gelişme olarak düşünülebilir.

Bu çağ okul öncesi, ana kucağı çağıdır. Ana-baba bu konuda bilgili ya da uyanık ise çocuğa yardımcı olma olanağı vardır. Victor Hugo "Bir kişiyi eğitmek istiyorsanız, onun anne-annesinden başlamalısınız" sözünü bunun için söylemiştir.

Daha sonra okulda uygulanan yanlış eğitim programlarıyla bireyler hem matematiği öğrenemiyorlar, hem de ondan soğuyup ezberciliğe saparak, yasak savar gibi matematik derslerini okuyup geçiyorlar.

Bizler "dahi" olarak doğan çocuklarımızı bile bu eğitim programlarıyla eğitip, matematik öğretmeye çalışıyoruz!... Ne kadar yanlış bir yolda olduğumuz açıkça ortada dağil mi?...

İlerki kuşakların esenliği ile güvenliği için bu yanlış gidişin ivedilikle düzeltilmesini istemek, bunu beklemek, en doğal hakkımızdır.

( * )Yalçın Güran

KAYNAK:http://www.yalcinguran.com/2009/10/matematik-ogretiminde-dusulen-hatalar.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder